Faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Motorik Balita di Wilayah Kerja Puskesmas Kampa Kabupaten Kampar Provinsi Riau

  • Erlinawati Erlinawati Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Apriza Apriza Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Joria Parmin Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
Keywords: Pendidikan; Pekerjaan; Pola Asuh; Perkembangan Balita

Abstract

Toddlerhood is a critical period that determines the growth and development of children. According to UNICEF in 2015, the number of motor development disorders in children was 3 million (27.5%). The results of the 2012 SDKI showed that the number of early childhood (0-6 years) was 26.1 million, about 14.1 per cent had developmental delays. Based on the results of monitoring in the Kampa Community Health Centre working area, Tanjung Berulak village is the village with the highest percentage of developmental delays in toddlers. The purpose of the study was to analyse the relationship between education, occupation, and parenting patterns of mothers with the development of mokorik toddlers in the working area of the Kampa puskesmas in Kampar district in 2022. This study used a cross sectional design. The population is all toddlers who have KMS. Samples were taken from a total population of 52 toddlers. The research location is in Tanjung Berulak village, Kampa health centre working area, Kampar Regency. Data analysis using Fisher's Exact statistical test. The results of the study showed a relationship between education, occupation, and parenting of mothers with motor development of toddlers in the Kampa Health Centre Working Area in 2022. It is expected that health workers can increase preventive efforts through health promotion for mothers of toddlers related to delays in motor development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sari R. Hubungan Pengetahun, Sikap Dan Pendidikan Ibu Tentang Stimulasi Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 3-5 Tahun Di Puskesmas Lamasi. J Kesehat Luwu Raya. 2020;6(2):17–25.

Sunanti, F N. Karakteristik Orang Tua dan Perkembangan Balita Usia 12-59 Bulan. J care [Internet]. 2016;4(3):50–61. Available from: https://jurnal.unitri.ac.id/index.php/care/article/viewFile/434/432

UNICEF. Levels and Trends in Child Mortality, Report 2015. New York; 2015.

Kemenkes. Riset Kesehatan Dasar. Jakarta; 2013.

Herlina S. Hubungan Lingkungan Pengasuhan dan Pekerjaan Ibu Terhadap Perkembangan Bayi 6-12 Bulan. J Kesmas Asclepius. 2019;1(2):95–8.

Sri Asri A. Hubungan Pola Asuh Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. J Ilm Sekol Dasar. 2018;2(1):1.

Yunita D, Luthfi A, Erlinawati E. Hubungan Pemberian Stimulasi Dini Dengan Perkembangan Motorik Pada Balita Di Desa Tanjung Berulak Wilayah Kerja Puskesmas Kampar Tahun 2019. J Kesehat Tambusai. 2020;1(2):61–8.

Meidina NF, Sulistyorini L, Juliningrum PP. Gambaran Perkembangan Motorik Kasar pada Balita Usia 1-3 Tahun dengan Stunting di Wilayah Kerja Puskesmas Sumberjambe, Jember. Pustaka Kesehat. 2019;7(3):164.

Marmi. Asuhan Kebidanan Balita dan Anak Prasekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar; 2014.

Musthofa A. Literatur Review; Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Motorik Anak Pra Sekolah. 2022;XVI:1.

Warseno A, Hidayatus Solihah. Tingkat Pendidikan Ibu Memiliki Hubungan Dengan Status Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah. J Keperawatan Malang. 2019;4(1):57–66.

Taju CM, Babakal A. Hubungan Status Pekerjaan Ibu dengan Perkembangan Motorik Halus dan Motorik Kasar Anak Usia Prasekolah di PAUD GMIM Bukit Hermon dan TK Idhata Kecamatan Malalayang Kota Manado. eJournal Keperawatan. 2015;3(2):0–7.

Eka R F, Setyaningsih A. Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 1-3 Tahun. J Kebidanan. 2012;IV(2):1–14.

Munir Z, Virana H. Hubungan Pola Asuh Orang Tua dalam Menstimulasi Perkembangan Motorik Kasar dan Halus Usia Pra Sekolah. 2019;7.

Riau DP. Profil Kesehatan Provinsi Riau 2018 [Internet]. Pekanbaru; 2018. Available from: https://dinkes.riau.go.id/

Kampar DK. Profil Kesehatan Kabupaten Kampar. Kabupaten Kampar; 2018.

Kampar DK. Profil Kesehatan Kabupaten Kampar. Bangkinang; 2020.

Yusuf M, Jurniati. Pengaruh Pendidikan Bagi Perkembangan Anak Usia Dini. J Tunas Cendekia [Internet]. 2018;1(1):31–8. Available from: ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/tunascendekia

Kurniasari L, Karina S. Hubungan Status Pekerjaan Ibu Dengan Pencapaian Perkembangan Motorik Pada Anak Usia 5-7 Tahun. J Dunia Kesmas. 2020;8(4):226–32.

Sari A, Redjeki DSS, Anggarani RP. Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun di TK Aisyiyah Banjarmasin. Din Kesehat J Kebidanan dan Keperawatan [Internet]. 2015;6(1):104–12. Available from: https://ojs.dinamikakesehatan.unism.ac.id/index.php/dksm/article/view/89
Published
2023-12-31
How to Cite
Erlinawati, E., Apriza, A., & Parmin, J. (2023). Faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Motorik Balita di Wilayah Kerja Puskesmas Kampa Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Jurnal Sehat Mandiri, 18(2), 162-173. https://doi.org/https://doi.org/10.33761/jsm.v18i2.626