Analisis Faktor yang Berpengaruh dengan Kualitas Pelayanan Rawat Inap RSKDIA Siti Fatimah Kota Makassar

  • Mulkisnah Mulkisnah Universitas Tamalatea Makassar
  • Andi Yusuf Universitas Tamalatea Makassar
  • Diana Mirja Universitas Tamalatea Makassar
Keywords: Service Quality, Reliability, Responsiveness, Assurance, Empathy, Tangible

Abstract

The quality of health services, whether good or bad, will affect the level of patient satisfaction because patients will provide responses and assessments of the quality of health services. At RSKDIA Siti Fatimah, there was a decrease in the number of inpatients from 2021 to 2023. The purpose of this study was to determine the factors that influence the quality of inpatient services at RSKDIA Siti Fatimah, Makassar City. The type of quantitative research with a cross-sectional approach, a population of 245 patients and sampling using a simple random sampling technique so that the sample obtained was 71 patients. Data Collection Technique Through Direct Observation Using Questionnaires. Data analysis using Chi Square analysis. The variables studied were: Service Quality, Reliability, Direct Evidence, Responsiveness, Assurance, Empathy. The results of the study found the p value of Reliability with Service Quality (p = 0.012), responsiveness with Service Quality (p = 0.007), assurance with Service Quality (p = 0.002), empathy with Service Quality (p = 0.000), Direct Evidence with Service Quality (p = 0.033), based on the multivariate test, the most influential empathy variable was obtained. Conclusion There is an influence of Reliability, responsiveness, assurance, empathy and Direct Evidence on Service Quality. It is recommended that hospitals maintain good service quality to patients.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Permenpan No. 14 Th 2017 Tanggal 16 Mei 2017. PEDOMAN PENYUSUNAN SURVEI KEPUASAN MASYARAKAT UNIT PENYELENGGARA PELAYANAN PUBLIK. 2017.

Rahmiati, Temesveri NA. Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Di Instalasi Rawat Jalan Rumah Sakit Umum Kabupaten Tangerang Tahun 2019. 2020;13(1):13–21.

Anggriani A, Oliver J. Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Mutu Pelayanan Keperawatan di Rumah Sakit Umum Haji Medan. J Chem Inf Model. 2019;53(9):1689–99.

Rahmawati RD, Iljanto S. Faktor-faktor yang Berpengaruh Dengan Tingkat Kunjungan Rawat Jalan Di RS Ananda Bekasi Tahun 2017. 2017.

Anathasia SE, Mulyanti D. Faktor-Faktor yang mempengaruhi peningkatan kualitas pelayanan kesehatan di Rumah Sakit : Tinjauan Teoritis. J Ilm Kedokt DAN Kesehat. 2023;2(2):145–51.

Nurjaman I, Setiawan A, Setiawati. ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN. Indones Nurs J Educ Clin. 2023;3(4):183–95.

Sari R, Masriadi, Patimah S. HUBUNGAN STATUS GIZI,KUALITASTIDUR DAN TINGKAT KECEMASAN DENGAN DERAJAT HIPERTENSI DI WILAYAH KERJA PUSKESMAS TAMALATE. Wind Heal J. 2023;4(2):208–16.

Kemenkes RI. Juknis SIRS 2011: Sistem Informasi Rumah Sakit. Kementeri Kesehat RI Direktorat jenderal Bina Upaya Kesehat. 2011;1–48.

Tampubolon E, Silalahi N, Siddiq M. FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN KUALITAS PELAYANAN KESEHATAN DI RSU MITRA MEDIKA AMPLAS MEDAN TAHUN 2021. J Penelit Farm Herb. 2021;4(1):105–15.

Ulinuha FE. KEPUASAN PASIEN BPJS (BADAN PENYELENGGARA JAMINAN SOSIAL) TERHADAP PELAYANAN DI UNIT RAWAT JALAN (URJ) RUMAH SAKIT PERMATA MEDIKA SEMARANG TAHUN 2014 Fuzna Elsa Ulinuha. 2014;

Kurniawan A. Hubungan mutu pelayanan kesehatan dengan kepuasan pasien rawat jalan di rumah sakit tingkat iv slamet riyadi surakarta. J Ilm Rekam Medis dan Inform Kesehat. 2017;7(1):43–50.

Wahyuni A. FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN TERHADAP KUALITAS PELAYANAN KESEHATAN DI RSU FULL BETHESDA KABUPATEN DELI SERDANG TAHUN 2018. 2018.

Siti Kurnia Widi H, Mudayana AA, Nurdhila AP. Hubungan Mutu Pelayanan dengan Kepuasan Pasien Peserta BPJS di Rumah Sakit Umum Daerah Yogyakarta. 2017;11(2).

Achmad R, Riza Y. HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN KESEHATAN DENGAN TINGKAT KEPUASAN PASIEN DI BP . GIGI PUSKESMAS KELAYAN DALAM. An-nada J Kesehat Masy. 2014;1(1):26–31.

Lubis RA, Putri AD, Ginting T, Utara S. PASIEN RAWAT JALAN DI PUSKESMAS SEI MENCIRIM MEDAN TAHUN 2020. J Keperawatan dan Fisioter. 2020;3(1).
Published
2024-12-31
How to Cite
Mulkisnah, M., Yusuf, A., & Mirja, D. (2024). Analisis Faktor yang Berpengaruh dengan Kualitas Pelayanan Rawat Inap RSKDIA Siti Fatimah Kota Makassar. Jurnal Sehat Mandiri, 19(2), 117-130. https://doi.org/https://doi.org/10.33761/jsm.v20i1.1587